Komentář - nacionalismus podle sestry Lály; a co na to Junák - český skaut?

Odeslat odpověď

Ověřovací kód
Vložte kód přesně tak, jak ho vidíte na obrázku. Mezi velkými/malými písmeny není rozdíl.
Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek: :scoutshonor: :skautka: :oddil:

BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Komentář - nacionalismus podle sestry Lály; a co na to Junák - český skaut?

Re: Komentář - nacionalismus podle sestry Lály; a co na to Junák - český skaut?

Příspěvek od Kostěj » 07 kvě 2017 13:40

Nazdar všem,

chtěl bych mluvit obecně o chápání skautingu, ale písemná komunikace trpí dosti omezenými možnostmi vyjádření, takže se subjektivitě svého názoru nevyhnu. Od té doby, kdy jsem nastoupil do oddílu v Ostravě, uběhlo již dost let a pořád uvažuji nad hesly a ideou, se kterou stále souzním. V transparentu dané dívky na fotografii nevidím nic špatného a k ponožkám mohu říct jen, že nejsou standardní ke kroji. Nicméně to by bylo asi vše k nesouhlasu s jakýmkoliv vyjádřením. Nyní budu mluvit konkrétně k Vašim názorům.

Tygře: Jen těžko lze uvěřit tvé neutrálnosti, když čtu text, ve kterém používáš zjednodušující pejorativní přívlastky jako sluníčkář, což naznačuje již dopředu tvůj názor, který se nachází na "opačné straně té tak řečené barikádě". Já si naopak na skautu vážil, že jsem se v něm mohl setkat s mnoha názory a že skauti stáli na všech stranách. Již roverské heslo Sloužím! naznačuje dle mého onu všestrannost.
Stát a jeho hranice je výmysl teprve 19. stol. a jak se ukázalo v nedávných zásazích v geopolitické situaci a přístupu k mezinárodnímu právu (Krym, Kosovo, Gruzie, Sýrie, Ukrajina atd.) ani dnes stát jako "faktum" nemá tak pevnou pozici, jak by si většina lidí přála, protože všichni si přejí stabilitu. Jako skaut vidím stabilitu v nás a našich postojích a názorech, které ovšem nejsou neměnné, ale každý jedinec může mít svůj osobní názor či postoj a v celku vytvoříme objektivnější heterogenní skupinu. Tím se skaut nepostaví na žádné barikády, protože bude všude, pokud nebude přecházet k formě diktátu jedné strany, což není dle mého názoru ani cílem skautů.

Pokud se budeme bavit o slibu, heslech, bodech skautingu a celkově idee hnutí, nelze vytrhávat z kontextu jedinou větu, protože pak ztrácí význam. Pokud sis ze slibu vzal především službu VLASTI, je správné tento názor respektovat. Musím ovšem varovat před zaměněním vlasti a národa nebo vlastenectvím a nacionalismem, kdy obě ve formě extrémní škodí dle mého VLASTI a smrt vojáků, tento názor nezmění, i když si vážím jejich práce. Já si ze slibu nejvíce opakuji první pasáž: "Slibuji na svou čest jak dovedu nejlépe sloužit nejvyšší Pravdě a Lásce věrně v každé době..." Je to více návazné i na skautský zákon, kde o vlasti není ani slova a kde se objevují vyšší principy, kterých sice asi nikdy plně nedosáhnu, ale vždycky je uvidím před sebou.

O návratu starých dob si myslím, že není nutné se více rozepisovat. Již před deseti lety jsme se ve 48. oddíle v Ostravě sešli, abychom diskutovali nad tradiční výukou a výchovou ve skautu. Právě tam ve Výškovicích v klubovně jsme se shodli, že některé prvky skautské výchovy již do naší nezapadají a spíše odrazují, protože nemají tak velké praktické využití. Vracet nějakých 100 stran do skautské stezky a držet se tradice by mohlo budit dojem návratu k zlatým dobám skautingu, ale minulost nám má sloužit spíše k určení vlastní identity, než k omezování k dalšímu rozvoji. Nesmíme zapomínat na naše tradice, ale nesmíme se nimi nechávat svazovat při krocích vpřed. Někdy zabloudíme, někdy se spálíme, ale pokračovat poučeni z chyb můžeme i tak.

Nakonec musím uvést, že ani má praxe v oboru historie, pedagogiky, muzejnictví, managementu, restauračních zařízení, PR s politiky, skautu či dalších volnočasových aktivit nedělá z mého názoru faktum nebo skálopevnou rovnici. Někteří rodiče jsou nespokojeni a někteří jsou spokojení s prací Junáka. Je potřebné vyslechnout obě strany a nezaštiťovat se jen jednou skupinou, protože bychom mohli narazit při zjištění, že daný názor je menšinový nebo dokonce extrémní, a to v pozitivním i negativním smyslu.

Arra: Chápu, že člověk si může přečíst jeden názor člověka, který tam přímo byl nebo dokonce udělal danou fotku. Takový názor nás ovšem ovlivní. Z hlediska sběru informací, kdy přistupujeme k jednomu názoru jako prvku, který relativizuje nějakou mainstreamovou myšlenku, je i docela lákavé se k němu přiklonit. Ovšem stejně tak musíme klást otázky: Jak víš, že daný člověk u situace byl a nevyčetl vše jen z fotky? Kde bychom mohli najít výpovědi i dalších svědků, abychom našli objektivnější obraz? To vše jsou otázky, které bohužel musí být zodpovězeny jako první, než se kdokoliv z nás zaštítí nějakým komentářem na internetu. Anonymita totiž chrání každou osobu, a to s pravdivým nebo i lživým podáním situace.

K jejímu věku a řeči mohu jen podotknout, že během působení ve skautu jako vedoucí jsem narazil na mnohé členy, kteří mne přímo fascinovali svou moudrostí, která mnohdy převyšovala rovery či old skauty. Nebylo nikdy v našich snahách vytahovat věk jako překážku k vyslyšení názoru a zamyšlení se nad ním.

Lále její popularitu přeji a doufám, že vydrží ve svých ideách i nadále. Je to podle mne stále těžší "Být připraven." Mnohdy se zamýšlím spíše nad tím, kde bych mohl já pomoci a jestli ještě stále mohu sám sebe považovat za skauta. Příspěvky ani kroj nejsou toho zárukou, ale přesto rád pořád přispívám na oddíl a nosím svůj kroj.

Zdar všem
se stisknutou levicí
Kostěj

Re: Komentář - nacionalismus podle sestry Lály; a co na to Junák - český skaut?

Příspěvek od Arra » 05 kvě 2017 16:28

I já přidávám svůj názor :)
Fotografie je hezká, opravdu povedená, ale to je asi všechno. Podle mého názoru, měli skauti vyrazit na tuto demonstraci bez skautských košilí. Fotografie ukazující milou a křehkou dívčinu stojící na "dobré straně?" a pána, který působí agresivním dojmem na straně druhé... Která strana je ta dobrá a která ta zlá? Bohužel jsem u vzniku této fotky nebyla, ale byla jsem u zveřejnění fotografie autorem. Ihned měla fotografie plno sdílení, like a plno kladných, pouze kladných, komentářů a proč? Odpověď je bohužel taková, že jakýkoliv komentář, který nebyl kladný, byl ihned mazán. Měla jsem tu možnost si jich pár přečíst, než zmizely a zaujal mě hlavně jeden. Pán který ho psal, popisoval, jak k této situaci co vidíme na fotografii došlo, stál údajně u jejího zrodu. Nutno podotknout, že tento komentář byl velmi slušný a nebyl nikterak záporný, nebo útočný, byl spíš k tomu, aby se nad sebou tato skautka zamyslela. Psal o tom, že viděl, jak dívka několikrát slovně provokovala toho agresivního pána, který ji nekolikrát slušně upozornil, aby ho nechala být a nevšímala si ho, že chce slyšet, co říká ten, koho poslouchá. Bohužel, tato upozornění ji nikterak neovlivnila. Dále tento člověk, napsal, že bohužel mu přijde, že v této situaci se mu extremistkou zdála spíše skautka, než ten pán.
Dovoluji si zde také citovat jednu úvodní řeč ze stránky reportermagazin.cz

Je jí šestnáct, ale mluví tak, že byste ji tipli rovnou na vysokoškolačku. I pár minut před půlnocí, utahaná po celodenním maratonu, kdy jí volala různá světová média. Fotka, na níž diskutuje s příznivcem DSSS z brněnské prvomájové demošky, explodovala do světa a všichni s ní chtějí mluvit.
Co na tu slávu říká ona? „Hrozně mě štve, jak zjednodušeně se to teď kvůli té fotce vykládá, nechci říkat, že já jsem hodňoučká a neviňoučká a on zlý agresor. Já toho člověka neznám, neodsuzuju. Nesouhlasím jen s jeho názory, proti těm bojuju a proto jsem s ním mluvila.“
Proč si ke skautskému kroji oblékla kontroverzní podkolenky Good Night White Pride? „Protože je pro mě důležité se vůči fašismu vymezit v každodenním životě. A ty podkolenky jsou symbolem toho boje. Podkolenky s logem, že s neonacisty a fašisty chci jen diskutovat, bohužel neexistují.“
Do politiky nechce, aktivismus pro sebe vidí jako smysluplnější a rychlejší cestu, jak věci měnit. Ráda by studovala režii nebo herectví.

Zkopírováno z fb odkazu na článek uveřejněný na http://reportermagazin.cz/a/iAgrM/skautka-z-titulky od uživatelky Kristýny Kašpárkové.

Dovolila bych si zvýraznit pasáže, které bych ve skautu určitě nechtěla. A bohužel tím, že tuto fotografii sdíleli i na oficiální stránce Junáka, mi to evokuje, že se Junák přehoupnul na jednu stranu barikády, místo toho aby stál uprostřed. A také dále nesouhlasím s myšlenkou o tom, že hranice nejsou a podobným myšlenkám...
A ještě jedna věc, odpověď na slogan co nosila s sebou tato slečna - "vychováme vaše děti" - má odpověď je: NE, ne za takového smýšlení. Moje děti možná vychová skaut, ale doufám, že v té staré dobré cestě.

Se stiskem levice, Arra

Komentář - nacionalismus podle sestry Lály; a co na to Junák - český skaut?

Příspěvek od Tygr » 05 kvě 2017 00:04

Ahoj,
asi jste téměř všichni zaregistrovali nedávné dění v Brně. Jsou toho plná média po celém světě. Názory se vesměs shodují a vy již jistě také nějaký máte. Problém však začíná ve stanovisku Junáka - českého skauta. Proč, lze pochopit minimálně z komentářů na facebooku, které jasně indikují, že se někde stala chyba a bylo by vhodné přístup k takovým událostem přehodnotit.

Na Křižovatce tedy najdete TOTO vyjádření. S komentáři ZDE na fb.

Náčelnictvo Junáka samozřejmě Křižovatku sdílelo (tu) a zde jsem si dovolil jistý komentář k zamyšlení. Protože mi přijde zajímavé o tom diskutovat více i zde, hlavně proto, že se to tu neztratí tak rychle jako na facebooku, přidávám k nastartování debaty i onen svůj text a budu se těšit na reakce, ať už budou jakékoliv - a hlavně váš vlastní pohled na věc.

"Nejsem si zcela jistý - a jde o čistě o můj osobní názor - zda je toto správná cesta.

Pokud pominu fakt, že mi rozhodně nepřijde vhodné podporovat myšlenku toho, že pro příklad něco jako hranice státu neexistují, zatímco v době minulé (nebo i dnes?) za ní (nejen) vojáci umírali, či po jejím zaprodání spáchali sebevraždu (a to je ještě nic) - a ano, podle slov té slečny vznikla celá situace mimo jiné hájením jejího kamaráda - taky skauta - který přesně toto - neexistující hranice a jiné nesmysly - propagoval, pak mi přijde dobré se zamyslet alespoň nad tím, zda celou situaci nevzít alespoň trochu kriticky a objektivně a nevyužívat hned černobílého filtru (my jsme ty moc hodný a oni ti hrozně zlí).

To, jaké to má celý dopad - a je děsivý - mi došlo při pročítání názorů nejen ostatních skautů a neskautů, ale hlavně rodičů, kteří uvažují podobně jako já a kteří prohlašují, že pokud Junák - český skaut zaujme jen určitou pozici - v aktuálním slovníku současného dění - sluníčkářů, své děti z Junáka odeberou. A já se jím nedivím, protože toto není v pořádku.

Jedna věc je si uvědomit apolitičnost i v takto zdánlivě banální věci a druhá uvědomit si, co jsou junáci zač a co nejen oni mají minimálně ve slibu a velká část z nich to aplikovala i v reálném životě - totiž, že ... "duší i tělem být připraven(a) pomáhat VLASTI i bližním" ... Vím, že je tu jistý protiklad, ale právě balanc na správné hraně dělá junáky JUNÁKY.

Vždy budou hájit principy lidskosti a demokracie, ale pokud bude třeba, budou bránit hranice své vlasti tak, jako to mnohdy dokázali již v minulosti a jak by si hájili i práh svého domu.

Ostatně, pokud by se do Skautských stezek (a podobných knih) vrátilo prvních cca 100 stránek původních Základů junáctví - odříznuté někdy na přelomu století, náhoda? - vše by bylo všem jasné a dávalo to smysl.

Na konec uvedu, že já sám jsem 15 let junákem a nyní (nejen) aktivně vedu. Nejsem proti myšlence skautů ani Junáka, ale mám pocit, že poslední dobou uhýbá z cesty, tak dobře vyznačené. Je důležité jít s dobou, ale nepokřivit se. A přesně to rodiče svých dětí a děti samotné vnímají, ať je to dnes, nebo před padesáti lety. Degradace smyslu a původu kroje a nové logo to nezachrání (avšak odvedené práce si samozřejmě vážím).

Díky za přečtení, otevřeno k volné diskuzi, rád vyslechnu jiné názory.

Se stiskem levice,
Tygr, 15. junácký oddíl České Budějovice"

Nahoru